22 - 28 sept. Surfin', Koala, Kangoeroes, Platypus - Reisverslag uit Homebush, Australië van Bram Snel - WaarBenJij.nu 22 - 28 sept. Surfin', Koala, Kangoeroes, Platypus - Reisverslag uit Homebush, Australië van Bram Snel - WaarBenJij.nu

22 - 28 sept. Surfin', Koala, Kangoeroes, Platypus

Door: Bram

Blijf op de hoogte en volg Bram

30 September 2016 | Australië, Homebush

Wauw, sinds de beslissing om Cairns als einddoel los te laten, hebben we ook echt even gas terug genomen, ook wat betreft het reisverslag, we zijn inmiddels een week verder.

De camping in Agnes Water en het dorpje waren echt een hele fijne plek, en zonder stroom en water hebben zijn we er 4 nachten gebleven.

Donderdag 22 september
Al vroeg in de ochtend komen twee vriendelijke ‘rangers’ langs om het stageld te innen. we besluiten om ook voor de volgende nacht te betalen. Deze donderdag hebben we heerlijk rustig aan gedaan en er een stranddag van gemaakt. Ik ben nog wel van de camping naar het dorpje gelopen om wat boodschappen te doen en te informeren naar excursies of iets anders leuks om te doen. Omdat de eilandtrips nog niet van Agnes Water vertrokken (maar pas later in het seizoen) besloten deze te bewaren voor de terugweg en ons voor de volgende dag op te geven voor surfles bij de plaatselijke surfschool. Ook ontdek ik de beste bakker van Australie (tot nog toe) met lekkere croissants, heerlijke bolletjes en geglazuurde wortelcake en een goede espresso. It makes my day.

Omdat we geen waterpunt bij de camper hebben vullen we ’s middags met emmers en een trechter onze watertank zodat Floor en de jongens kort maar warm kunnen douchen in de camper. Ik probeer de campingvoorziening; de koude douche in de buitenlucht, wat eigenlijk best goed bevalt. Het water is net iets kouder dan het zeewater dat rond de 20 graden zal zijn.

De hele dag rijden er af en aan mensen de camping op, op zoek naar een plekje, velen tevergeefs. Er zijn 35 plekken en veel mensen blijven langere tijd. We hebben best geluk gehad want we hebben ook nog eens een van de mooiste plaatsen.

Vrijdag 23 september
Vrijdag zijn we laat wakker, omdat het heerlijk stil is op deze camping. Hierdoor moeten we wel een beetje haasten om om 10 uur bij de surfschool te zijn. Ik ga er vast heen terwijl Floor met de boys en de strandspullen vast richting strand loopt.

Op het strand van Agnes Water is het prachtig weer, alleen zijn er niet echt hoge golven. Op zich is dat niet heel erg voor ons beginnelingen. Floor en ik oefenen de eerste basisbeginselen en hebben er allebei echt lol in. Ravi is meer van het zand en graven dan van het zwemmen en Boaz heeft zijn eigen surfles op zijn luchtbed. Het zal jullie niet verbazen dat Boaz vandaag de meeste golven heeft gepakt. Wel een echt leuke ervaring wanneer je voor het eerst (heel eventjes) op een golf naar het strand surft.

’s middags lopen via het dorp terug naar de camping en shoppen nog behoorlijk in de uitverkoop van de surfwinkel. Omdat het hier voorjaar is zijn alle winteritems in de uitverkoop! Wij kopen petten, truien, Jassen en slippers en de creditcard is geduldig…
Boaz krijgt van de surfschool eigenaar (type ouwe hippie surfdude met lange witte (grijze) haren, zonnebril en op blote voeten) een heus surfdiploma voor zijn prestaties eerder op het strand. Al met al een topdag!
Ik ga nog een rondje hardlopen (met lege rugtas) en op de terugweg maak ik een stop bij de slijterij voor een koud sixpack Corona’s om de dag in stijl af te sluiten. Omdat we het hier zo naar ons zin hebben besluiten we er nog maar een stranddag aan vast te plakken. Straks blijven w net zo lang hangen als die surfschool dude…

Zaterdag 24 september
zaterdagmorgen worden we al vroeg gewekt (07.30) door het geklop van de rangers op de camperdeur. Na het ontbijt gaan we naar het strand, waar we lekker surfen met luchtbed en zandkastelen bouwen en lekker lunchen.
Tijdens Ravi’s slaapje doe ik nog even boodschappen en check ik bij de plaatselijke Thai of we er terecht kunnen en of ze ook iets milds voor de jongens kunnen maken. Zoals je bij ons in ieder dorp een chinees en/of pizzeria hebt heb je hier overal een koffiezaakje en een Thais (afhaal)restaurant. Thailand is voor de Australiërs een gemakkelijk, (goedkoop en relatief dichtbij) vakantieland, misschien is dat de reden?

’s Avonds lopen we met de jongens naar de Thai en eten er lekker (en natuurlijk toch te heet). Omdat de Thai geen drankvergunning heeft haal je bij de slijter even verderop een koud pilsje. BYO hebben ze hier uitgevonden. na het eten krijgen Boaz en Ravi nog een ijsje en dan begint onze spannende terugtocht. Omdat we op een natuurcamping zitten is de laatste 500 meter aardedonker, we zien geen hand voor ogen. Boaz en Ravi vinden het superspannend. Voordeel is dat je hier de meest prachtige sterrenhemels kunt zien, inclusief de melkweg.

Zondag 25 september
We passen dezelfde reistruuk toe en om 06.00 uur rijden we weg van de camping in de richting van Yeppoon. Na een uur rijden stoppen we voor diesel, en even verderop voor ontbijt.
Floor ziet bij een bijzondere uitdragerij een bord met koffie dus trap ik op de rem. DE metershoge giraf voor de deur blijkt een voorbode van een verzameling (dieren)curiosa waar Albert de Zoeten bij zou verbleken. Dino’s, Aliens en dus gelukkig ook koffie.

Yeppoon is een prachtig badplaatsje dat we binnenrijden over de boulevard, aan de andere kant van de boulevard ligt onze camping aan de zee. Floor heeft een beachside plaats geregeld en daar is niets aan gelogen; vanuit het raam van de camper kijken we zo op het strand en de branding. Na de natuurcamping zijn alle voorzieningen en een lekker grasveldje onder je voeten toch ook wel lekker. Tijd om te wassen, op het strand te hangen en lekker lang en heet te douchen.

Het weer is hier ook nadrukkelijk warmer dan in Agnes Beach. De zon is overal erg fel, maar hier is de luchttemperatuur weer iets warmer, vergelijkbaar als het in NL boven de dertig is, wat het de laatste tijd veel is geweest, begrijpen we. ’s avonds haal ik met Boaz en Ravi fish and chips aan de overkant en laten we de lokaal favoriete toevoeging ‘with gravy’ maar even zitten.

Maandag 26 september
Vandaag gaat het dan eindelijk gebeuren. We gaan alle typisch Australische dieren ontmoeten en van dichtbij bekijken. Op slechts 15 minuten rijden is een wildlife sanctuary, dat wilde dieren opvangt. et is een klein parkje waar we inderdaad alle dieren kunnen zien en aanraken. Kangoeroes springen om je heen en in het Koala-hok zit een moeder Koala met een 3 maanden oud jong dat sinds een week voorzichtig uit de buidel kruipt, echt heel mooi om te zien.

We hebben een zakje voer gekregen en de kangoeroes weten al snel wie het zakje bij zich heeft. Boaz en Ravi vinden de kangoeroes nog wel erg indrukwekkend, maar kijken hun ogen uit. Aan het eind van het park zitten een paar kleintjes en uiteindelijk durft Boaz zelfs een kangoeroe te aaien. Verder zien we in het park emoes, een zoutwaterkrokodil, een vos, reptielen en slangen en verschillende soorten vogels.

We rijden via de supermarkt terug naar de camping en gaan nog snel even naar het strand.

Dinsdag 27 september
Omdat het ons zo goed doet plakken we er nog een relaxdag aan vast en genieten van het verlaten strand, op een stuk strand van zo’n 5 hectare zijn we de enige met ons gele parasolletje. Als ik even broodjes maak voor de lunch raak ik in gesprek met onze buren, een australisch gepensioneerd stel uit Melbourne dat al 11 weken aan het rondreizen is en net terugkomt van het meest noordelijke puntje van Australie. Leuke gesprekken en we worden uitgenodigd voor de buurtborrel later die middag.

Woensdag 28 september
Vanmorgen reden we eerst langs het waterpark aan de boulevard van het dorpje. Gek genoeg zie je geen kip op het strand maar is het waterparkje,met fonteinen, waterstralen, kreekjes, en watervalletjes overvol met gezinnen. Dit soort openbare voorzieningen zijn hier echt goed voor elkaar. Goed onderhouden en vaak voorzien van barbecue plaatsen, openbare toiletten en speeltuinen, grasveldjes etc. Na een uurtje spetteren lopen we nog even naar de lokale surfwinkel en slagen alweer, en een bakkertje. Dan stappen we de bus in voor onze reis naar de plaats vanwaar ik dit verslag typ; Sandifort. We maken hier allen een stop-over voor de nacht om morgen naar een national park te rijden.
We zoeken onze campings via de super handige App WikiCamps, een crowdsourced campinggids voor Australië. Een compleet overzicht van alle kampeerplaatsen geschreven door bezoekers. voorzien van prijsindicaties, recensies en foto’s. Floor had deze plek uitgekozen vanwege de bijzondere en lovende recensies.

We staan achter een pub de ‘ General Gordon’ in the middle of nowhere. De pub staat midden in de uitgestrekte sugarcane (rietsuiker) landerijen en lijkt de enige plek voor wat vertier in de wijde omgeving. De hele setting had decor kunnen zijn van een Quentin Tarantino film en dan vooral de ‘The Titty Twister’ uit “From Dusk till Dawn“. Donderdagavond is ‘Church’ avond, wat eigenlijk topless avond betekent. Helaas is het vandaag woensdag en Floor wil niet niet nog een nachtje blijven ;-) We hebben er vanavond lekker gegeten en daardoor was de overnachting zelfs gratis. de zonsondergang toen we net aankwamen was prachtig.

• 30 September 2016 - 09:00

Diane:

Wat een fantastisch verslag weer. Alsof ik een boek ah lezen ben! Verstandig om een beetje rustiger aan te doen, zo kun je echt genieten. Nog geen heimwee? Enjoy xx

• 30 September 2016 - 21:09

Henny En Bert:

Leuk om te zien en te lezen dat jullie het zo naar jullie zin hebben !Heeft Boaz eindelijk een kangeroe geaaid. Wat zal hij trots zijn! Weer eens wat anders dan een geitje!!Blijven genieten,dikke knuffel van ons.

• 04 Oktober 2016 - 10:07

Maren:

Yessssss! Eindelijk een kangaroe geaaid! Wow. Op de foto is wel te zien dat Boaz het heel spannend vindt. En leuk dat jullie zijn gaan surfen! Door de verhalen kan ik het al helemaal voor me zien. De tijd vliegt wel voorbij. Gelukkig doen jullie het wat meer rustig aan, zodat je ook tijd hebt om te ontspannen. Geniet ervan! X